discover Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu discover Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu

discover Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Joni/Liza

13 December 2013 | Myanmar, Rangoon

Daar gingen we dan! Onze backpack achtergelaten in Bangkok en met een kleine tas op weg voor 2 weken Myanmar! In het vliegtuig hadden we net het gevoel alsof we op vakantie gingen (alsof we dat al niet 2 maanden zijn).
Onze eerste bestemming; Yangon, in het zuiden van Myanmar. Al vanaf moment 1 waren de verhalen die we hadden gehoord waar, de mensen hier zijn echt ge-wel-dig! Zo verschrikkelijk vriendelijk! Zo wilde een oud mannetje zijn eten afstaan aan ons toen we vroegen of het lekker was, voordat we het wisten had hij al 2 extra bordjes gevraagd en schoof hij grotendeels van zijn eigen eten op de 2 bordjes. Zonder Engels te spreken  maar met lachen en knikken stond hij erop dat we het opaten! Daarnaast merk je ook dat de mensen elkaar meteen helpen. Tot onze verbazing spraken redelijk wat locals heel goed Engels en als iemand je niet begreep stond er in no-time iemand anders naast je om te helpen! Een hele fijne sfeer en vooral niet opdringend, wat heel prettig is na de extreem toeristische landen zoals Thailand.

Yangon is verder echt een hele mooie stad, je kunt erg veel invloeden van de Britten terug zien in de architectuur. En wat wij in het bijzonder het leukste vonden was dat je een een hele vredige sfeer hebt tussen alle godsdiensten. Zo had je een kerk, pagoda en moskee naast elkaar staan! Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. We hebben in Yangon ook een local trein genomen, die drie uur lang in een rondje om de stad ging. Dit was een hele bijzondere ervaring! Mensen leven zowat op het spoor en de rails werd gebruikt als bank (nu reed de trein ookwel erg langzaam, maar toch apart).

Om tijd en geld te besparen namen we meestal de nachtbus naar de volgende bestemmingen (scheelt weer een hotel;)). Zo zijn we ook naar Melaka gegaan. Hier heb je een aantal ancient cities die heel gaaf zijn, met oude tempels, monniken en houten loopbruggen. En hier hadden we eigenlijk ook onze eerste slechte indruk van Myanmar, namelijk; het eten! De mensen hier houden namelijk enorm veel van olie, en dan bedoel ik heeeeeel veeeeeel olie! Als je denkt een lekkere lichte salade te bestellen krijg je een soep van olie met wat blaadjes die erin drijven. Je begrijpt wel dat de meeste buitenlanders dit niet aankunnen en dat dan ook iedereen ziek wordt! Voor ons viel het hier nog redelijk mee en we waren redelijk snel weer opgeknapt bij de volgende stad, Bagan. Dit is de stad met de 4.000 tempels. Vooral de zonsopgang en de zonsondergang waren hier echt fenomenaal! Je ziet een enorm groen landschap met overal om je heen tempels. 'S ochtends met de mist is het net een sprookje!

Na Bagan zijn we doorgegaan naar Kalaw een stadje in de bergen. We kwamen daar aan de praat met een lokale man die een goed doel had; de RDS, Rural Development Society (wordt gesponsord door de  rotaryclub uit Utrecht). In Myanmar heb je nog een groot gedeelte waar toeristen niet mogen komen, de grijze en zwarte gebieden. Hier heerst veel onrust en is veel opstand. De RDS heeft een opvanghuis in Kalaw voor kinderen uit deze probleemgebieden, waar ze onderdak en onderwijs krijgen. En wij mochten een bezoek brengen aan dit huis (op dat moment woonden er 41 kinderen). We leerden de kinderen kennen die voor ons gingen zingen en dansen, heel bijzonder om te zien. Vooral om te zien dat de kinderen gelukkig waren! Wij waren dan ook erg onder de indruk van de RDS en zijn werk.

Vanaf Kalaw hebben we een trekking gedaan. 3 dagen en 2 nachten door de bergen en slapen in de villages. Ook dit was echt een ervaring. Slapen als het donker is en opstaan als het licht wordt (wat echt 9 uur 's avonds is en 6 uur 's ochtends) en je wassen in het openbaar met een bak water naast je en allemaal mensen die voorbij lopen (dat is nog eens handig zijn met een doek). De mensen in de villages leven nog zo anders! Alsof je jaren terug gaat in de tijd, maar dan wel al met hier en daar een telefoon! Heel raar om te zien.

Helaas hebben we hier ook moeten toegeven aan het eten en hebben we beiden een darminfectie opgelopen. Ook heel bijzonder trouwens om mee te maken hoe het is om ziek te zijn in een village. Vooral de (sta)wc's zijn erg prettig:)! Eenmaal aangekomen bij de eind bestemming het Inle Lake (een extreem groot meer met floating gardens, vissers en hele dorpjes boven het water), hebben we dan ook een paar dagen niets gedaan. Zo kwamen de series die we mee hadden genomen toch maar weer goed van pas!

Op het moment liggen we in een slaaptrein, weer veilig terug in Thailand en op weg naar Laos. Blij om weer fatsoenlijk te kunnen eten!

Xxx

• 05 Januari 2014 - 16:06

Myrthe:

HEEEE JONI & LIZA!!

Mennnnn, ik had eerder van deze site af moeten weten!! Wat vet!!! Heb alles gelezen (nu wel 3 kwartier verder, ja ja misschien een beetje een trage lezer) en vind alles echt zoooo cool!! Ik ga echt mijn uiterste best doen om ook te sparen de komende tijd, want dit is toch wel echt heel erg vet! Als je terug bent kom ik graag alle foto's bekijken!! Heb er al veel op fb voorbij zien komen!! Heel leuk! heel veel plezier en vanaf nu ga ik alles volgen! Wanneer zijn jullie precies terug?

xxxx Myrthe