van Jakarta naar Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu van Jakarta naar Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu

van Jakarta naar Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Joni/Liza

15 Oktober 2013 | Indonesië, Yogyakarta

Ons plan om de nachttrein naar yogyakarta te nemen ging toch niet zo soepel dan gepland.  Wat bleek, dinsdag heeft heel indonesie vrij door een moslim holiday. Met als gevolg dat heel Jakarta massaal naar yogyakarta verplaatst voor een lang weekend 'vakantie'.
Nou is een eerste indruk van Jakarta heel interessant, maar ook wij wilden na 2 dagen graag wegvluchten uit de massale stad. Omdat de trein voor dik na het weekend volgeboekt zat, leek het ons een goed idee om de avond zelf 2uur van tevoren op het station te wachten met de hoop op een cancel.
Ik zal jullie even een indicatie geven; we zaten met z'n 2e bepakt en bezakt op de grond, Liza met een verrekijker in haar hand gericht op het reserveringenscherm, joni in de startblokken om naar het loket te rennen zodra er plekken vrij zouden komen. Na een aantal goede pogingen, maar helaas net te laat, hadden we na twee uur nog geen ticket.

Plan b moest in werking worden gezet. Op het station liepen namelijk een aantal mannetjes rond die met een eigen busje, helaas voor een afzet prijs, ook na yogyakarta reden, het zou maar 11 uur duren! En 18 uur later(!!!) kwamen we dan eindelijk aan in yogyakarta.

Maar het was het allemaal waard, want wat is yogya, zoals de locals het noemen, een prachtige stad. Veel rustiger en gezelliger dan Jakarta. En je hebt er veel leuke kleine straatjes met enorm veel hostels.  Wel is het ook een stuk toeristischer!

We hebben maar meteen een paar leuke tripjes geboekt.  Waaronder de trip van gister; het bezichtigen van de tempels: borobudur en prambanan. 2 gigantische tempels ter ere van budha. Heel erg indrukwekkend om te zien!

Wat erg grappig was, was dat er veel scholieren  rondliepen die buitenlanders moesten interviewen. De eerste keer vonden we het wel schattig, maar na de 3e keer werd het wat irritant.  Daarnaast werden we ook door veel andere mensen aangesproken of we met ze op de foto wilden. Bij de borobudur tempel was het nog wel te overzien. Maar bij de tempels van prambanan, later op de dag, hadden we meer het idee dat we zelf een tempel waren. We konden nog geen 5 meter zetten of er kwam weer iemand naar ons toe met de vraag of we met ze op de foto wilden (om over de stiekeme foto's maar niet te beginnen). En dan moet je bedenken dat ze beginnen met een groepsfoto en vervolgens allemaal individueel nogmaals met ons op de foto willen. Ik ben benieuwd naar de  honderden plakboeken waar we in zullen komen, '.....with two giant girls'.

Je kunt wel begrijpen dat we weer blij waren om terug in het hostel te zijn (met zwembad niet te vergeten!). Ook om uit te rusten voor de trip van de volgende dag. We zouden namelijk om 10 uur 's avonds de nog actieve vulkaan beklimmen, Merapi, 2900 meter hoog. Dit gebeurde in de nacht, zodat we vanaf de top de zonsopgang konden zien.

En dit zal sowieso een van de mooiste ervaringen worden van onze trip. Na een extreem vermoeiende klim in de nacht van dik 4 uur, waarbij we minimaal een aantal keer gestorven zijn en door het losse lavazand op het einde meer stappen terug zetten dan vooruit, waren we dan eindelijk aan de top. En dat was het sterven meer dan waard! Met ons groepje van 5 personen kwamen we als eerste aan, het was net alsof je in je eentje (ofja met 5) op de top van de wereld stond! Met een prachtige zonsopgang op de achtergrond (foto's zullen binnenkort op facebook worden gepost)!! Zette je een stap te ver naar links of rechts dan keek je in een afgrond van ongeveer 200 meter. Heel erg indrukwekkend! Gelukkig was de afdaling mínder vermoeiende, al kwamen we wel als twee zandmummies weer beneden aan.

Xxx

• 15 Oktober 2013 - 17:09

Elly:

Ik ben jaloers. Klink wel vermoeiend, maar ook heel gaaf.
    Ben benieuwd naar alle foto s
    Is het met gekke.bekken trekken niet gelukt om de indonesiërs op een afstand te houden?
    Liefs mama. Xxxxxxxxxxxx

• 15 Oktober 2013 - 22:04

Opa.oma.koch Reuver:

HALLO...MEIDEN

WIJ.HEBBEN MET VEEL PLEZIER HET VERSLAG VAN JULLIE REIS GELEZEN SCHITTEREN WE WACHTEN

MET ONGEDULD OP DE VERDEREN VERSLAGEN EN WENSEN BIJDEN NOG VEEL SUCCES EN

PLEZIER IN JULLIE VERDERE REIS JONI EN LIZA

HEEL VEEL LIEFS VAN

VAN OPA EN OMA XXXXXXXXX

• 15 Oktober 2013 - 23:17

Miep:

Klinkt fantastisch, ben heel benieuwd naar de foto's. Zo'n vermoeiende tocht naar de top hoort er ook wel bij, dan is de beloning nog betoverender.
    Jullie hadden inderdaad te maken met het Offerfeest, een Islamitische feestdag. Hebben jullie afgezien van de drukte nog iets daarvan meegemaakt?
    groet, Miep

• 16 Oktober 2013 - 20:51

Odilia:

Lieve Lies,

Wat vet klinkt dit allemaal! Cool wel dat je meteen zo de cultuur proeft;) Veel plezier! XOXO