Op de scooter door Bali - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu Op de scooter door Bali - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu

Op de scooter door Bali

Blijf op de hoogte en volg Joni/Liza

25 Oktober 2013 | Indonesië, Gili Trawangan

Vanuit Yogyakarta zijn we doorgegaan naar Bali. We hadden gehoord dat het zuiden enorm toeristisch was, dus hadden besloten om naar Ubud te gaan, een plekje iets meer in het midden van Bali. Zelfs hier liepen veel toeristen rond, maar het was wel een een heel gezellig plekje, met veel kunst overal.

Aan de rand van Ubud ligt een heel leuk monkeyforest, waar enorm veel aapjes los rondlopen. Dat was echt heel erg schattig, als je rustig langs ze ging zitten kwamen ze meteen naar je toe en gingen bij je op schoot zitten. Of ze sprongen met meerdere op je en klommen omhoog om even bovenop je hoofd te gaan zitten en je eens heel goed van dichtbij te bekijken.

verder kon je in Ubud heel gemakkelijk scooters huren, en dat hebben we dan ook gedaan. Met z'n tweeen op een scooter, je kunt wel begrijpen dat dat voor de indonesiers een grappig gezicht moest zijn, twee van die lange bleekscheten op een scooter die proberen deel te nemen aan het verkeer. Op het begin nog heel voorzichtig, maar al snel leerden we dat het gaspedaal en vooral de toeter er niet voor niets op zitten. Na drie dagen rondcrossen waren we dan ook helemaal geïntegreerd in het indonesisch verkeer!

Wat vooral heel leuk was aan een scooter huren was dat je kon gaan en staan waar je maar wilde. We zijn dan ook vooral op de minder grote wegen gaan rijden waarbij je veel kunt zien van de lokale bevolking. Bali staat helemaal vol met kleine (en een paar hele grote) tempels. De meeste mensen zijn hindoeïstisch en zijn hier dagelijks bezig met offers te brengen aan de goden. Overal op de grond liggen dan ook een soort van kleine zelfgemaakte bootjes (van bladeren) met daarin rijst, bloemen, sate etc. Die ze daarna verbranden om de goden te eren.

Ook zijn we meerdere keren gestopt om bijvoorbeeld te kijken wat we achter een aantal bomen zouden zien. En dat was fantastisch. Het Balinese landschap bevat ontzettend veel rijstterrassen. Door op onderzoek uit te gaan hebben wij een paar hele mooie terrassen ontdekt. In tegenstelling tot de terrassen die op de kaart al aangegeven stonden, waren deze totaal niet toeristisch en stonden we echt in ons eentje te genieten van het bijzondere uitzicht.

Ook op Bali staan er een aantal vulkanen, en dat brengt mooie landschappen met zich mee. Zo heb je bovenop een vulkaan een meer wat is ontstaan in een krater. Een stuk hoger dus dan de zeespiegel. Dit is erg mooi om te zien! Bij een van deze meren zijn we zelfs met zo'n waterfietsje op het water gegaan, dat was erg grappig.

Toen we net van onze scooter wilden stappen om een van de meren te bewonderen, stopte er net een grote bus met allemaal indonesische toeristen. En dit hadden we echt nog nooit meegemaakt. Ze kwamen met z'n allen masaal om ons heen staan (een stuk of 50 man) en duwde elkaar opzij om dichter bij ons te komen om ons met eigen handen aan te raken en foto's te maken. Een gillende meidengroep voor Justin Bieber was hier niets bij! Wij stonden natuurlijk nogal perplex en wisten niet zo goed wat we moesten doen. Gelukkig kregen we na 10 min en 100.000 foto's wat meer ademruimte (ofja ademruimte, we staken natuurlijk wel een kop boven ze uit, dus dat scheelde) en bekeken ze ons alleen nog van veraf.

Naast de mooie rijstterrassen en meren zijn we ook nog langs de gitgit watervallen gereden. Deze waren ook erg mooi. Er hing een soort van eftelingsfeer met de kleuren en het lichtinval. Een fijne plek om een middagje plezier te maken. Het touw wat boven het water hing hebben we dan ook goed gebruikt om wat meer in de tarzansfeer te komen.
Vanuit Bali zijn we doorgegaan naar Lombok en zijn vervolgens, na een dag daar op het strand te hebben gelegen, met de boot naar de Gilieilanden gegaan. Dit zijn drie eilanden naast elkaar waarvan een heel klein en rustig (Gili Air) , een voor huwelijksreizen (Gili Meno) en een party (Gili Trawangan). Er mogen geen auto's of scooters komen, dus het snelste vervoer is de fiets of een paard met wagen, heel rustgevend. Wij zitten uiteraard op het party eiland Gili Trawangan (met enige twijfel naar Gili Meno, aangezien we al aardig op een getrouwd stel beginnen te lijken), waar we nu heerlijk aan het genieten zijn van de zon en het geweldige strand. Het zand is wit en de zee gaat van licht turquoise over in donkerblauw. Zo helder dat je te allen tijde je tenen kunt blijven zien, en nog veel meer daaronder. Net als op die standaard afbeeldingen die altijd op telefoons en computers staan, maar waarvan je ze nooit in het echt ziet (ofja wij dus wel nu :D).

Gister zijn we aan de noordkant van het eiland gaan snorkelen, waar je veel visjes ziet in allerlei kleuren. Ook hebben we een schildpad gespot van ongeveer een meter lang (dit was een kleintje) en konden we zo dichtbij zwemmen dat je hem kon aanraken. Ik wist niet dan een schild van een schildpad zoveel kleuren in zich had, echt heel bijzonder! Verder is het koraal hier voor het snorkelen niet zo mooi, aangezien het helemaal doodgetrapt is. Wat verder in de zee moet dat beter zijn, maar met alle stromingen in het water zijn we maar niet te diep gegaan.

In de avond zijn we geeindigd op een leuk strandfeest, met de worst dj ever! Zo verschrikkelijk fout dat het hilarisch werd. Wij hebben dan ook onze slechtste dansmoves uit de kast getrokken en hebben ons kostelijk vermaakt.

Morgen nemen we weer de boot terug naar Lombok en gaan daar in Kuta (een plekje in het zuiden en niet te verwarren met Kuta in Bali) een paar dagen surfen. Ofja een poging doen om te surfen!

Xxxx

• 05 November 2013 - 16:46

Fiep:

Wat klinkt het allemaal heerlijk!!!
    Kuta Bali is ook fantastisch! heel rustig en fijn en zeker goed om te surfen!
    Leuk om jullie verhalen te lezen!! Weer heel veel plezier!
    xxx

• 07 November 2013 - 18:49

Fabiola:

Ha lieve meiden,

Jullie hebben het zo te lezen reuze naar je zin. Oeps, een woordspeling! Nee, zonder gekheid. Wij vinden het geweldig wat jullie allemaal doen en meemaken. Leuk ook om dat allemaal van hieruit te kunnen volgen. Vooral de stukjes over de zon, terwijl het hier al de HELE dag regent!! Geniet er maar lekker van samen en we hopen nog veel verhalen te kunnen lezen.

Heel veel groetjes van Lambert en Fabiola