Zuidoost Azië - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu Zuidoost Azië - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu

Zuidoost Azië

Blijf op de hoogte en volg Joni/Liza

05 Februari 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

De tijd vliegt voorbij. Al helemaal als je aan het reizen bent met allemaal nieuwe plekken en indrukken! Zo zijn de 4 maanden Azië voor ons ook in een oogwenk voorbijgevlogen. Toch hebben we als we erop terug kijken veel geleerd in deze paar maanden. Zo weten we nu dat avocado's aan hoge bomen groeien, kaneelstokjes de schors is van een bepaalde boom (en in Azië het geen stokjes zijn, maar hele stokken!). Dat er sinaasappels bestaan die een groene schil hebben, een cashewnoot een pit is van een enorme bloem en dus een voor een bewerkt moet worden (vandaar de prijs)! Dat rubber de melk is uit een rubberboom, er groene cocosnoten bestaan die zo gezond zijn dat je er een artikel van 36pagina's over kunt lezen om achter alles te komen! En zo kan ik nog even doorgaan....

Ook hebben we geleerd dat Aziaten vééél efficiënter zijn en dat wij als Europeanen daar nog veel van kunnen opsteken! Ik zal een paar voorbeelden geven:

- Het opvallendste van allemaal is wel het overmatige gebruik van scooters en motoren. Je kunt het vergelijken met het autogebruik in Nederland en dan keer 2! Het verschil met Nederland is alleen dat zij de inhoud van een auto op één scooter krijgen! Dit kan met mensen (met 5 man op een scooter is heel normaal), of met spullen (zolang je zorgt dat het links en rechts even zwaar is en dus in evenwicht kun je blijven stapelen!).
Oftewel, je hebt helemaal geen auto nodig, ze nemen alleen meer plek in beslag!

- Het volgende voorbeeld is de bus. Wij als Nederlanders kennen het woord 'vol' en zullen dus zeggen dat als alle zitjes bezet zijn er niemand meer in past. Dit woord 'vol' zit echter niet in het vocabulaire van veel Aziatische landen en zij hebben hier dan ook hele andere oplossingen voor; Ten eerste passen er gemakkelijk meerdere mensen op 1 zitje (stapelen is wel een heel bekend woord in de Aziatische taal), daarnaast heb je kleine plastic stoeltjes die je in het gangpad kunt zetten en dus meer plekken creëren! Wat in Nederland vol zit, is in Azië dus nog niet eens halfvol! Of je het nu hebt over een rit van een uur of van 10 uur, no problemo!

- Verder zijn Aziaten ook buiten het vervoer efficiënter dan wij als nederlanders! Zo zal er nooit iets verloren gaan! En heb je geen biologie boek meer nodig om alle delen van een varken te ontdekken, als jullie begrijpen wat ik bedoel;)!

- Ook begrijpen zij het proces van verbruiken en hergebruiken veel beter! zo kan een plastic flesje gemakkelijk dienen als regenhoes voor een elektriciteits schakelaar. En wordt de buitenkant van een kokosnoot gebruikt voor daken, touw, bestek etc.

- Een ander voorbeeld is het wcgebruik. Buiten dat een wc überhaupt overrated is en je beter de natuur vocht en voeding kunt geven, hebben de Aziaten nog aan meedere dingen gedacht. Want wat is er nou niet beter dan meerdere malen per dag een kleine (squad)oefening te doen! Naast het lozen van je afvalstoffen krijg je dus ook nog eens een strakkere kont! Wat willen we nog meer??

Dus zoals jullie allemaal hebben kunnen lezen kunnen wij nog veel van de Aziaten leren! Maar het belangrijkste van allemaal vind ik nog wel dat de Aziaten blijven lachen. Of ze nou langs de straat in een klein krotje leven of net uit de ellende komen. Ze blijven positief en proberen er het beste van te maken! Dit is iets waar wij enorm veel bewondering voor hebben en waar we écht nog iets van kunnen leren.

• 05 Februari 2014 - 12:22

Familie Heines:

Hallo Joni,Liza en inmiddels misschien bij jullie aangesloten Ellie, Wim en Miep.
    erg positieve verhalen over Azië.
    Ook weer wat geleerd vandaag, ik wist niet dat cashewnoten, pitten uit bloemen waren.
    Gelukkig zijn de mensen daar positief gestemd, wordt jezelf ook optimistischer van.
    Ik ben benieuwd naar de ervaringen in Amerika.
    Karel, de kids en ik wensen jullie veel plezier samen. Laat maar weer snel iets horen.
    Liefs, Familie Heines

• 08 Februari 2014 - 22:01

Truus Al Koch:

Hallo Joni .Liza Wat weer een mooi verslag van Azie het land waar jullie waren. en nu de volgende reis naar mexico daar hebben we al prachtige plaatjes van. fijn dat jullie met papa. mama en miep nog een paar weekjes samen gezellig kunnen genieten . Heel veel liefs en groetjes aan jullie alle vijf van Opa Oma en Rob