Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Joni/Liza

31 Januari 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Weer terug met z'n 2tjes kwamen we dus Vietnam binnen, het laatste land van onze zuidoost Azië trip! Maar dit duurde niet voor lang, want al snel hadden we een Iers meisje ontmoet, Eva, die verdacht veel wegheeft van bridget jones (diaries)! Samen met haar zijn we grotendeels van zuid naar noord gereisd.

Onze eerste bestemming was mui ne, een plekje met alleen maar resorts en Russische vakantiegangers (waar je niet bepaald warm van wordt). Niet echt een bestemming om lang te blijven hangen, maar de witte en rode zandvlaktes zijn zeker een kijkje waard!

Op weg naar Dalat zijn we een heel leuk Nederlands meisje tegengekomen, Merel, en zo werd de groep uitgebreid naar 4 personen. We besloten een easy riders tour te doen, waarbij we 3 dagen lang achter op een motor door Vietnam reden, met backpack en al! Een geweldige ervaring!  We hadden de meest leuke gidsen die een voor een uitleg gaven bij de mooie omgeving. Liza had de meest schattige gids en ik denk dat joni haar gids(-en) stiekem aan het knijpen was, want dagelijks werden ze afgelost door een ander (na de tweede dag werd het het toch wat verdacht). We reden door gebergtes, rijstvelden en villages en hebben in drie dagen enorm veel gezien en geleerd!

Daarna zijn we doorgereisd naar Hoi An, een erg sfeervol stadje waar je weken kunt blijven hangen! Het hele stadje draait om toeristen en op iedere hoek van de straat kun je kleding (en schoenen) laten maken. Je begrijpt dus wel dat er van de bezienswaardigheden niet veel terecht is gekomen en dat we dagelijks weer bij hetzelfde kleermakertje eindigde. Beiden 2 paar schoenen verder en joni een maatpak verder konden we met een gerust hart verder reizen (al was onze backpack er minder blij mee).

Hier zijn onze wegen tijdelijk gescheiden en zijn we, weer met z'n 2tjes, doorgereisd naar Sapa, helemaal in het noorden van Vietnam. Waar we een echte local experience hebben gehad. In Sapa werden we opgehaald door Sushu (een local van de mong stam), die ons door de natuur naar haar village heeft geleid. Daar hebben we een nacht geslapen. Anders dan bij alle andere trekkingen hebben we hier een échte ervaring gehad in het dagelijks leven van Sushu (totaal niet toeristisch). Met rijstwijn, koken op een kampvuurtje en naar de wc gaan in de gehele wijde omgeving (wc's zijn ook zo overrated!). Ik denk dat dit een hele mooie ervaring was voor onze laatste week Zuidoost Azië! Verder was Sapa echt prachtig!

Na Sapa zijn we weer herenigd met Eva en Merel voor de Halong Bay trip (staat in de top tien van de wereldwonderen). Je kon een pauper boottrip boeken waarbij er alleen maar gedronken werd (ookwel de booze cruise). Maar wij wilden toch iets meer van de omgeving bewonderen en hadden besloten om een 'iets rustigere' boot te kiezen. Helaas was dat 'iets rustigere' iets anders uitgevallen dan wij hadden gedacht en waren we op een boot beland waar wij de gemiddelde leeftijd hadden. Dit klinkt natuurlijk heel leuk maar niet als dit voortkomt uit een gemiddelde van baby's en bejaarden! We zaten namelijk met 3 gezinnen met jonge kinderen en 2 gepensioneerde koppels op een boot!
Verder was Halong Bay wel erg mooi om te zien met alle rotsen in het water en hebben we alvast kunnen 'genieten' van een blik in onze (mogelijke) toekomst.

Na Halong Bay hebben we met z'n viertjes nog een paar dagen Hanoi onveilig gemaakt. Daarna moesten we helaas afscheid nemen en vlogen we weer terug naar Ho Chi Minh City waar we met alle geluk nog Vietnamese nieuwjaar mee hebben kunnen pakken (30 januari)! Een fantastisch begin van het einde:)!

Mexico baby here we come! Op naar de nacho's en corona's!!!