Laos en Cambodja - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu Laos en Cambodja - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu

Laos en Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Joni/Liza

09 Januari 2014 | Laos, Luang Prabang

Inmiddels zijn we alweer bijna een maand verder, is Liza al op de helft van haar reis en is jaar 2014 begonnen! De tijd vliegt echt voorbij!

We zullen maar weer chronologisch verder gaan en dat brengt ons dan in Laos. En ooh my buddha (jaja we zijn al ingeburgerd in de Aziatische uitspraken) wat was dat een shock! Want het idee dat Azië altijd warm is klopt voor geen meter! We hebben het dan ook voor het eerst echt koud gehad (denk aan 5 graden 's nachts met een dun dekentje)! Het begon in Huay Xai net over de grens waar we de gibbon experience gepland hadden. Dit is een trekking door de bergen met ziplines van berg tot berg tot 150 meter boven de grond. Waarbij je in een tree house overnacht. Oftewel dat moest een geweldige ervaring worden! Wij begonnen dan ook vol goede moed aan de trekking. De eerste paar uurtjes moesten we omhoog klimmen de bergen in, daarna zouden we beginnen met de zipline. Maar naarmate we omhoog liepen werd het steeds mistiger en net toen we bij onze eerste echte zipline waren begon het te stortregenen (dit is niks bij de regen in Nederland). En het is dan ook niet meer gestopt. Met als gevolg dat we allemaal onderkoeld waren en het liefst zo snel mogelijk in de tree house wilden zijn. Helaas was ook de treehouse doorweekt en zijn we uiteindelijk naar een local huisje in de buurt gegaan. Daar hebben we de hele avond bij het kampvuur gezeten, wat stiekem toch ook erg leuk was (en lekker warm). Dag 2 hadden we meer geluk en hebben we eindelijk kunnen genieten van het fantastische uitzicht boven de bomen. Het is net alsof je vliegt van berg tot berg, echt geweldig!

het volgende op het programma was de slow boat naar Luang Prabang. Een tweedaagse trip over het water, waarbij het stikte van de Nederlanders! Daar hebben we Fardau leren kennen, een meisje uit Friesland die vanaf dat moment met ons mee is gaan reizen. Samen zijn we doorgereisd naar Vang Vieng waar Fleur (ons nichtje) zich ook bij ons voegde. En zo waren we alweer met z'n viertjes, we zullen maar zeggen 'hoe meer zielen hoe meer vreugd'!

Vang Vieng is een geweldig stadje tussen de bergen met grotten en een geweldige natuur! Net zoals in de rest van Laos is de natuur adembenemend en de sfeer heel erg goed! Ooh en was ik nou vergeten te vertellen dat ze in Laos overal brood hebben!!! En de meest lekkere baguettes met tonijn! Echter heeft Laos ook een nadeel, ze hebben namelijk een avondklok! Na 11 uur kun je alleen nog gaan bowlen. Je kunt je dan ook maar beter aanpassen aan de locals en de dag vroeg beginnen!

We hadden besloten na kerst naar de Kong Lor Cave te gaan. Een hel om er te komen, maar zeker de moeite waard! De Kong Lor Cave is een enorme grot waar je met een bootje 7km doorheen kunt varen (wat een knap staaltje werk was in het pikdonker!). Dit was echt heel bijzonder! Het had een beetje een eftelingsfeer, maar dan nog veel mooier!

Naarmate we verder naar het zuiden reisden werd de temperatuur steeds iets warmer, kon de bikini weer uit de tas getrokken worden en kon het enige warme setje wat we bij ons hadden (en zowat in ons lichaam gegroeid was) eindelijk gewassen worden!

Zoals ik al eerder zei hebben ze in Laos brood, maar dat is niet de enige Franse invloed die achter is gebleven. Ze hebben namelijk ook heerlijke gebakjes! Je begrijpt wel dat wij met z'n viertjes kwijlend en besluiteloos voor deze bakkers vitrines hebben gestaan! De subtiliteit was alleen ver te zoeken en we kregen achteraf dan ook van een groepje jongens te horen dat ze vol vermaak vanaf een afstandje hebben toegekeken hoe wij kwijlend een keuze probeerden te maken. Nou kan dit natuurlijk voor een keertje wel door de beugel, maar toen we 2 dagen later van een andere jongen te horen kregen dat hij ons op een ander moment (tijdens onze zoektocht naar de goedkoopste en lekkerste snicker) heeft geobserveerd, besloten we iets subtieler te gaan handelen!

Na Laos zijn we de grens over gegaan naar Cambodja! We wilden ten slotte wel een écht feest met nieuwjaar in plaats van het Laos 'nachtleven'. En dit was een geweldige keuze! Nieuwjaar in Siem Reap; met z'n allen op straat in de pubstreet iedereen die met drank en water aan het gooien was, locals die als gillende keukenmeiden in een polonaise langsliepen en nog veel meer gekkigheid. Oftewel een fantastisch begin van 2014.

Maar Siem Reap had nog veel meer te bieden, namelijk enorme tempel complexen (Angkor)! Die stuk voor stuk erg verschillen. Sommige tempels zijn helemaal opgeslokt door de natuur en verweven met enorme bomen. Heel gaaf om te zien!
Inmiddels waren er nog twee vriendinnen van Fardau bijgekomen en hadden we een tuktuk gehuurd om deze fantastische tempels te bezichtigen. Deze tuktuks zijn normaal gesproken voor 2 of max 4 personen, maar hé we zijn op een budget, dus met 6 moest ook wel lukken! Je begrijpt wel dat dit voor veel bekijks heeft gezorgd.

Na Siem Reap zijn we met z'n 6en doorgereisd naar Phnom Penh, een niet zo'n bijzondere stad, maar met een verschrikkelijke geschiedenis! Voor degene die nog niet weten wat de killing vields zijn, ga dit maar eens opzoeken op internet! Het is namelijk nog geen 40 jaar geleden dat Pol Pot, de communistische leider van Cambodja, op een brute wijze 1/4e van zijn eigen bevolking heeft uitgemoord! Pol pot wilde een zelfvoorzienend Cambodja die alleen bestond uit platte land. Alle kennis en westerse invloeden werden verbannen. Als je alleen al een bril droeg of een tweede taal sprak, was dit een reden om je te vermoorden. Heel indrukwekkend om dit allemaal te zien. Vooral om te bedenken dat de meeste mensen net zo oud zijn als onze ouders! De gemiddelde leeftijd van Cambodja is op dit moment 22 jaar, wat alleen maar voor problemen kan zorgen.

Na al deze verschrikkelijke verhalen hadden we wel weer zin in wat meer vreugde. We zijn daarom naar Koh Rong gegaan, een eiland in het zuiden van Cambodja. Waar we het mooiste strand tot nu toe hebben gezien! Met zwembad helder water en super wit zand! Het mag dan ook wel omgedoopt worden tot een paradijsje. Dit waren ook meteen de laatste paar daagjes met z'n allen. Daarna scheidden onze wegen en zijn wij, weer met z'n 2tjes, richting Vietnam gegaan, ons laatste landje van Zuidoost Azië alweer!

• 10 Januari 2014 - 16:32

Elly Koch:

Geweldig deze avonturen, mooie natuur en boeiende en trieste geschiedenis.
    Jullie hebben alweer veel beleefd.
    Liefs en dikke knuffel.
    mama XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 13 Januari 2014 - 20:56

Opa Oma Koch:

Hallo Joni en Liza wat een mooi verslag en zo boeiend wat jullie al weer allemaal gezien en
    beleefd hebben geweldig . nog een paar weekjes en dan gaat de reis weer verder naar amerika
    wij wensen jullie ook daar veel plezier heel veel groetjes en knuffel van opa en oma.xxxxxxxx

• 20 Januari 2014 - 22:13

Nel Heines-Lenders:

Hallo dames
    Wat zullen jullie veel indrukken opdoen, de killing fields is echt bizar.
    Niet te geloven dat dit werkelijk gebeurd is. Ik heb ook van Heleen en Mieke de verhalen over Phnom Penh gehoord, zij zijn daar ook geweest. Super, dat jullie daarna lekker hebben kunnen relaxen op het strand. Jullie zullen je wel verheugen om binnenkort jullie familie te ontmoeten.
    Ik weet van Miep dat ze er naar uitkijkt. Ik wens jullie heel veel plezier daar samen.
    Veel liefs uit Baarlo. Karel-Nel-Mieke-Marian-Heleen-Karel jr.