arrivel Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu arrivel Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joni/Liza Koch - WaarBenJij.nu

arrivel Jakarta

Blijf op de hoogte en volg Joni/Liza

09 Oktober 2013 | Indonesië, Batavia

Nu is dan eindelijk de reis begonnen. Na een lange vermoeiende vliegtrip van Schiphol via Frankfurt en ho chi mihn stad zijn we eindelijk aangekomen in Jakarta. En wat we ervan gehoord hadden is waar! Want wat is Jakarta een drukke stad. al bij het vliegveld was dat te zien. De claxon oftewel toeter op het midden van het stuur wordt dan ook gebruikt alsof het het gaspedaal is, strepen op de weg worden genegeerd (want je kunt makkelijk met z'n 3e naast elkaar rijden op een tweebaansweg), en over de stoplichten zal ik al helemaal niet beginnen, want als ze al niet achter een boom verstopt zijn dan worden ze nogsteeds genegeerd. Maar het verdachte aan dit alles is dat de auto's er bijzonder mooi uit zien en vooral deukvrij zijn. Daarnaast moet ik niet vergeten te vermelden dat ze hier aan de linker kant van de weg rijden, ofja een poging doen. Het allergrappigste aan het verkeer in Jakarta vind ik toch wel de kruispunten. Waar de scooters zich verzamelen aan de voorkant en in een soort van zwerm een weg proberen te drukken door de rest van het verkeer, gevolgd door alle auto's.

Nu zullen jullie je wel afvragen hoe wij zoveel weten van het verkeer hier na één dagje rond te zijn gelopen. Nou dat is heel simpel. Na een nacht goed uitgerust te zijn dachten wij heel leuk naar het nationale monument te lopen nog geen 2km van ons hotel vandaan. Helaas hadden we op ons kaartje het hotel aan de andere kant van de weg gedacht. Met als gevolg dat we ook precies de andere kant op zijn gelopen. Helaas kwamen we hier een uur later achter thanks to map2go en gps. Deze hele looptocht heen en weer terug hebben we voornamelijk auto's en scooters gezien.

Na bijna 3 uur gelopen te hebben kwamen we eindelijk aan bij het nationale monument. Eerst zijn we nog de grootste moskee van indonesië binnen geweest. Waar we een kleine rondleiding kregen van een bewaker.
Bij het nationale monument heb je een hele mooie uitkijk toren waar je geheel Jakarta kunt zien. Door onze kleine vertraging aan het begin van de dag kwamen we daar aan om kwart over 3, wat blijkt; de toren sluit al om 3 uur. Dus helaas, dan gaan we het morgen nog maar een keer proberen.

Na urenlang rondgelopen te hebben zijn we in een leuk cafeetje gaan crashen. Waar we heerlijke iced thea gedronken hebben.

Wat me vooral opvalt in Jakarta is dat de mensen heel erg aardig en behulpzaam zijn. Daarnaast vinden ze het ook reuze interessant dat er 2 vrouwen van dik 1.80 rondlopen. En ook vraag ik me af of ze überhaupt veel toeristen zien. Wij zijn er nog bizar weinig tegen gekomen. En in tegenstelling tot het verkeer zijn de bezienswaardigheden heel rustig.

Wij liggen nu lekker in het hotel uit te rusten van de dag. Gaan morgenavond waarschijnlijk door met de nachttrein naar yogyakarta. Waar het veel rustiger en mooier moet zijn.

Tot het volgende bericht!
Xx

• 09 Oktober 2013 - 19:11

Wim:

Hallo Meiden,
    Voordeel van de lange wandeling is natuurlijk dat je iets meer ziet. Leuke en te gekke start. Jullie richtingsgevoel wordt vanzelf beter :-)
    gr. pap

• 09 Oktober 2013 - 21:00

Elly:

Hoi lieve Joni en Liza.
    De start is gemaakt en het avontuur is eindelijk begonnen.
    Leuk jullie eerste verslagje te lezen en fijn dat jullie goed zijn aangekomen.
    Geniet ervan en ik kijk al uit naar jullie volgende stukje.
    Liefs mama

• 10 Oktober 2013 - 00:52

Miep:

Ha ladies, goed aangekomen dus

• 10 Oktober 2013 - 00:55

Miep:

Helft tekst was wegggevallen, pakt waarschijnlijk geen emoticons ... leuk verhaal! Ik zie het zo voor me! Veel plezier, gr Miep

• 10 Oktober 2013 - 23:57

Bart:

Leuk verhaal!

Hou ons op de hoogte en maak die Indonesiers gek met jullie 1 meter 83.

Bart.

• 11 Oktober 2013 - 13:11

Astrid:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! En dat internet werkt :)
    We gaan jullie volgen op jullie reis. Heel veel plezier! Rik & Astrid en de meisjes

• 11 Oktober 2013 - 14:22

Fleur:

Heee nichtjes!Haha dat klinkt nog chaotischer dan het verkeer hier in Bangkok! Al is het scooter verhaal zeer bekend! Veel plezier en spreek jullie snel! xxxx

• 11 Oktober 2013 - 22:34

Tante Anja:

Hoi Liza en Joni,

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Geniet ervan en hopelijk lezen we meer van jullie!

Gr. Ome Gerard en tante Anja

• 12 Oktober 2013 - 17:18

Fiep:

Hoi meiden!!
    Fijnd dat jullie goed zijn aangekomen! Jakarta klinkt als de chaos die ik herken haha
    Nog niet afgezet enzo? haha
    Heel veel plezier de komende tijd! En stuur maar veel updates!!!
    xxx

• 12 Oktober 2013 - 19:49

Rob23567@home.nl:

Hier een bericht van mij, hoe is bij jullie, bij ons is het koud. Bij jullie zal het wel warm zijn, ik denk het wel.

Groetjes, Rob

• 12 Oktober 2013 - 20:30

Maggie:

Kochelishhhh (x2 haha)
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal uitspoken, heel veel plezier!!xxx

• 13 Oktober 2013 - 13:20

Opa, :

Blij dat jullie goed zijn aangekomen, het was wel even spanning. We hopen dat jullie het heel fijn zullen hebben, en geniet er dan ook van.

• 13 Oktober 2013 - 21:18

Rik:

Ik had jullie mail vrijdag al voorbij zien komen. Maar nu, zondagavond, heb ik de rust om eens op mijn gemak jullie avonturen te bekijken. Wat een leuke start en vooral ook leuk beschreven. Gelukkig hebben we technologie uitgevonden om niet te hoeven verdwalen :).
    Hoelang willen jullie in die streek blijven. Waar slapen jullie? En hoe is het om als echte 'reuzen' tussen die kleine mensen te lopen?. Geniet vooral ook van de gastronomie daar, en steek maar lekker veel ervaring op. Groetjes en tot hetvolgende bericht.